Turun elokuvakerhon
vaiheet voi ajoittaa jo vuoteen 1952, jolloin se aloitti toimintansa Turun
Taiteilijaseuran Elokuvakerhona, toimien
taiteilijaseuran itsenäisenä alajaostona. Kerhon perustava kokous järjestettiin
valokuvaamo Ahdissa, valokuvaaja ja rouva Esko Ahdin luona 24.10.1952. Kerhon
perustajina oi sanomalehtimiehiä ja teatteria lähellä olevia henkilöitä.
Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Pentti Siivonen. Kerhon perustamiseen vaikutti kaupallisten
elokuvateattereiden annin alhainen taso. Suomalaisen elokuvatuotannossa
elettiin 1950-luvulla ”Mimmiteollisuuden aikaa”, jolloin Muhoksen Mimmin ja
Savotan Sannin tapaisia elokuvia esitettiin viikkokausia, taide-elokuvia
muutamia päivä tai niitä ei tuotu maahan lainkaan. Elokuvakerhon ensimmäinen
elokuva oli Nyrki Tapiovaaran ”Varastettu kuolema”. Syksyllä 1952 kerhon
elokuvaesitykset pidettiin elokuvateatteri Scalassa. Jäseniä liittyi heti
aluksi 70 ja kevätkaudella jäsenmäärä oli jo yli sadan. Jäsenmaksu oli 500 markkaa.
Turun Taiteilijaseuran
elokuvakerhon toiminta lopetettiin syyskuussa 1955 kerhon huonon
taloustilanteen vuoksi. Samassa kokouksessa kuitenkin päätettiin perustaa uusi
elokuvakerho, jossa toimihenkilöt ja jäsenistö kuitenkin säilyivät lähes
ennallaan. Turun elokuvakerho r.y:n perustava kokous pidettiin 15.2.1956, ja
yhdistysrekisteriin Turun elokuvakerho merkittiin 10.4.1956. Turun
elokuvakerhon tarkoitus oli olla ”yhdistävänä elimenä elokuvataiteesta
kiinnostuneiden henkilöiden välillä ja kehittää jäsentensä elokuvatietoutta.
Kerhon jäsenistöstä noin puolet oli ylioppilaskunnan jäseniä.
Vuonna 1956 Turun elokuvakerho liittyi Elokuvakerhojen liittoon (myöhemmin nimellä Suomen Elokuvakerhojen Liitto). Kerho järjesti elokuvaesityksiä, keskustelutilaisuuksia ja teemapäiviä. Jäsenmäärä oli suurimmillaan vuonna 1962, 530 henkilöä. Suurin osa jäsenkunnasta oli opiskelevaa nuorisoa. Kerho julkaisi 1964-1965 omaa lehteä, Lähikuvaa. Turun elokuvakerhon sääntömuutos syksyllä 1967 pitää sisällään kirjaston ylläpitämisen, julkaisutoiminnan harjoittamisen sekä jäsenten elokuvanvalmistuksen edistämisen. Kerhon tilaisuuksissa vierailijoista mainittakoon kaudella 1958-59 ohjaaja Matti Kassila ja kaudella 1959-60 puolalainen ohjaaja Andrej Wajda. Keväällä 1962 kerho järjesti valtakunnalliset elokuvapäivät.
Vuonna 1956 Turun elokuvakerho liittyi Elokuvakerhojen liittoon (myöhemmin nimellä Suomen Elokuvakerhojen Liitto). Kerho järjesti elokuvaesityksiä, keskustelutilaisuuksia ja teemapäiviä. Jäsenmäärä oli suurimmillaan vuonna 1962, 530 henkilöä. Suurin osa jäsenkunnasta oli opiskelevaa nuorisoa. Kerho julkaisi 1964-1965 omaa lehteä, Lähikuvaa. Turun elokuvakerhon sääntömuutos syksyllä 1967 pitää sisällään kirjaston ylläpitämisen, julkaisutoiminnan harjoittamisen sekä jäsenten elokuvanvalmistuksen edistämisen. Kerhon tilaisuuksissa vierailijoista mainittakoon kaudella 1958-59 ohjaaja Matti Kassila ja kaudella 1959-60 puolalainen ohjaaja Andrej Wajda. Keväällä 1962 kerho järjesti valtakunnalliset elokuvapäivät.
Turun elokuvakerhossa
ehti vaikuttaa myös arvovaltainen elokuvakriitikko Tapani Maskula.
Kaupunkilehti Turkulaisen artikkeli Kriitikkojen kriitikko (4.4.2015) kertoo
myös Maskulan vaiheista Turun elokuvakerhon vaikuttajana. Maskula liittyi Turun
elokuvakerhoon 16-vuotiaana vuonna 1957.
1960-luvun alussa Maskula valittiin Turun elokuvakerhon johtokuntaan.
Maskulan tulo näkyi ohjelmiston radikalisoitumisessa ja moderni amerikkalainen
elokuva valtasi puolet ohjelmistosta, jota Maskula oli pitänyt liian
euroopalaisena. Samalla nuoreni kerhon asiakaskunta. Vuonna 1961 Maskula ja
Pekka Ahlroth perustivat Lähikuva-lehden, ja ottivat haltuunsa myös Suomen
elokuvakerhojen liiton Projektio-lehden. Turkulaisten suorat mielipiteet
aiheuttivat sen, että helsinkiläisvetoinen SEKL savusti kaksikon ulos. Kun
liiton miehet iskivät 1960-luvun lopulla Turun elokuvakerhon kimppuun, aiheutti
se turkulaisten eron koko keskusliitosta. Maskula vetäytyi Turun elokuvakerhon
aktiivitoiminnastakin 60-luvun lopussa.
Turun elokuvakerhon puheenjohtajat 1956 – 1971
1959 – 1960 Pertti Eteläpää
1960 – 1961 Aki Oura
1961 – 1962 Heimo Kallio
1962 – 1963 Jukka Martinkari
1964 – 1965 Pekka Ahlroth
1965 – 1967 Matti Kaitila
1967 – 1968 Juhani Leinonen
1968 – 1969 Antti Vihervä
1969 – 1970 Tapani Maskula
1970 – 1971 Pertti Tiainen
Tiedot perustuvat pääosin Turun elokuvakerhon arkiston
materiaaliin, joka tallennettiin Turun maakunta-arkistoon syyskuussa 1978. Sen
itsenäisenä osana arkistoitiin toimittaja Aimo Viherluodon kokoelma, joka
sisälsi elokuva-aiheisia lehtileikkeitä, valokuvia, artikkeleita, elokuvien
käsiohjelmia ja Viherluodon käsikirjoituksia.
Myöhempiä vaiheita
Lähikuva-lehti irtautui
Turun elokuvakerhosta ja lehteä ylläpitää nykyisin Lähikuva-yhdistys, jonka
jäsenenä Turun elokuvakerho nimellisesti
on. Kerhon päämajana toimii Varsinais-Suomen elokuvakeskus, joka on kerhon
tärkein yhteistyökumppani. Lisäksi järjestetään jo perinteeksi muodostuneet
ulkoilmaesitykset elo-syyskuun vaihteessa yhteistyössä Osuuskunta Turun
Kirjakahvilan kanssa.
Turun elokuvakerho
julkaisi Zoom-lehteä, myöhemmin yhdessä Kinokoplan ja Suomen elokuva-arkiston
kanssa. Taloudellisista syistä kerho joutui luopumaan 2000-luvulla lehden
julkaisemisesta. Kinokopla jatkoi sen jälkeen lehden toimittamista.
Turun elokuvakerhon
jäsenmäärät ovat pudonneet huomattavasti. Kerhon toimintaa vaikeutti Kino
Thalian sulkeminen, jonka jälkeen jäsenmäärät, rahoitus ja esitysten määrät
putosivat. Väliaikaisina teattereina toimi mm. Finnkinon Julia-teatteri sekä
Puutarhankatu 1:n auditorio, kunnes Logomon MOVE2-teatteri edullisine
vuokrineen tuli kerhonkin näytösten esityspaikaksi. Kerho luopui jäsenmaksujen
perimisestä sekä jäsenrekisterin pitämisestä. Nykyisin jäsenistön voi katsoa
koostuvan kerhon johtokunnasta ja Facebook-ryhmän jäsenistä.
Kino Thalia sijaitsi Hansakorttelissa. |